Odulphuspad: vervolg Aether

22 juni 2023 - Heeg, Nederland

Het tweede deel van Aether staat in de planning vandaag. De weersomstandigheden zijn wat anders dan bij het eerste deel, wat we op 20 juni liepen. De temperatuur is een stuk lager, er staat meer wind, en er is meer bewolking. Al met al wat betere omstandigheden. Toch ben ik amper 2 kilometer op weg, of ik zoek al schaduw op. Het lopen gaat niet lekker en ik heb meteen al last van de warmte. Op een bankje aan de Aldegeaster Brekken neem ik even rust en behandel ik bovendien mijn tenen. De schoenen lijken vandaag krapper te zitten, waardoor vooral de kleine teen rechts in het nauw komt.

IMG_20230622_104414275_HDR~2

Bij het wandelen valt of staat alles met je uitrusting. Mijn Lowa schoenen zitten prima, ik heb een fijne heuptas, en soms gaat ook de rugzak mee (met patch van het Odulphuspad, zie foto)

IMG_20230622_114718102_HDR~2

die ik al 30 jaar meedraag. Maar mijn lijf is ook een stuk uitrusting, en dat lijf hapert wel eens. Gelukkig gaat het hierna beter, en lopen we via Greonterp van Oudega naar Blauwhuis. De stempel van vandaag kunnen we halen in Blauwhuis bij bakker Popma, en omdat die sluit tussen 12 en 13, en we niet willen haasten vandaag, nemen we even wat meer tijd in Greonterp. Een schaduwrijk bankje bij de klokkentoren, een boterham, een appel, bezoek van een haas, de rust, het is er heerlijk.

IMG_20230622_124438307_HDR~2 De klokkentoren van Greonterp

IMG_20230622_124651185_HDRDit is het huis geweest van Gerard Reve.

Even over enen zijn we bij bakker Popma, en behalve de stempel van Aether halen we er ook heerlijk brood, roggebrood en natuurlijk suikerbrood.
We brengen een bezoekje aan de kerk van Blauwhuis, steken een kaarsje aan en plannen de terugreis.

IMG_20230622_133011607~2IMG_20230622_132959338_HDR~2

Het idee was, ons vandaag niet al te erg in te spannen en de afstand beperkt te houden. Maar het plan om direct via taxi Bles een rit te regelen van Blauwhuis terug naar ons verblijfadres in Oudega, kan de prullenbak in. Direct Bles bellen kan niet, want dan krijgen zij, als het een opstapper betreft, de rit niet vergoed. De rit moet dus gepland worden via het 0800 nummer waar we gisteren of geen contact mee kregen, of een geheel ander bedrijf mee aan de lijn kregen. Al met al zou het ook om het regelen van 2 ritten gaan: van Blauwhuis eerst naar IJlst, en dan van IJlst naar Oudega. Een mijl op zeven. Dan maar beter gaan lopen. Aldus geschiedde. Dat resulteert in 14 kilometers vandaag. Gelukkig komen we onderweg veel moois tegen, zoals het kerkje van Westhem. Een plaatje.

IMG_20230622_134837674_HDR

En waar ik ook altijd van geniet zijn de met zorg aangeklede verkooppunten van huisgemaakte jammetjes e.d. Deze staat aan het begin van het dorp. Morgen genieten van bessenjam!

IMG_20230622_143417659

De beloning wacht bij Tre Paesi, waar we wat drinken op het terras. Later bestellen we er vanuit Underdewol ook een pizza, die ik ophaal met de auto.

IMG-20230622-WA0011

Morgen nemen we echt een rustdag. Zaterdag staat Moenia Perlae op het programma, met daarin een bezoek aan Sloten waar die dag Sipelsneon is. Dat is een traditionele jaarmarkt rondom de grachten. Dat wordt een leuke combinatie.
P.s.: het toevoegen van foto's aan het blog blijft een probleem. Ik doe het nu steeds na publicatie van het nieuwe verhaal. Dus als je foto's wilt zien, wacht dan even een paar uur met het lezen van het blog. Dan is er ook nog wat leuks om te zien!

1. Margriet&EJ:
    22 juni 2023
    Dat waren weer mooie belevenissen! Rust morgen lekker uit.
  2. Michaela Bijlsma:
    23 juni 2023
    De plaatjes staan er steeds tussen als ik het lees. Door al die Friese namen lijkt het wel alsof jullie in het buitenland lopen!
  3. Kirsten van Pruissen:
    23 juni 2023
    Jullie lopen mooie afstanden/routes. Lekker in het hier en nu blijven. Je hebt vakantie. Geniet ervan🌞