Odulphuspad: Refugium

27 augustus 2023 - Haarlem, Nederland

26 augustus 2023

Een weekend met, als het weer het toelaat, 2 trajecten van het Odulphuspad.

odulphusbordje

Vandaag staat Refugium op het programma, van Balk naar Oudemirdum. Corina en ik hebben een Bed en Breakfast gereserveerd in Nijemirdum, "In de Luwte". Van daaruit kunnen we lopen. De weersvoorspelling is niet al te best. Voor zaterdag (vandaag) wordt er veel regen verwacht. En dat komt ook deels wel uit.
Op deze zaterdag nemen we de bus van Nijemirdum naar Wijckel, en van Wijckel naar Balk. Het is een half uurtje bij elkaar. Op zondag is het openbaar vervoer wat lastiger te plannen.
Het traject wat we vandaag lopen is 18 kilometer. Een samenvatting: bos, bos en nog eens bos.

bos

Voor wie van bos houdt, is dit een hele mooie wandeling. Wij houden ook van bos, maar het ontbreekt in dit traject naar onze mening een beetje aan afwisseling. Voordelen van in het bos lopen zijn er ook: de regen die af en toe valt, valt niet direct op ons. Het nog dichte bladerdek vangt veel op.

vogelhuisje IMG_20230826_152747264

Vlak voor Ruigahuizen wordt de regen vergezeld door onweer. De poncho's komen tevoorschijn, en we schuilen een tijdje bij een parkeerplaats. In de buurt staan ook twee huizen. Als het onweer echt zou losbarsten, zouden we daar eventueel kunnen schuilen. Je bent best kwetsbaar als wandelaar met dit onbestendige weer. Met de fiets kun je sneller aan een bui ontsnappen. Gelukkig gaat het verder goed, en kunnen we even later zelfs weer zonder poncho's in een heerlijk zonnetje verder. Op de foto zie je één van de luchten die we onderweg mochten bewonderen. Deze is van ná de wandeling, toen we bij de bushalte stonden te wachten naast het veld van het deze dag gehouden "Trekkertrek" in Oudemirdum.

IMG_20230826_183005029~2

Wij hebben een super B&B, waar we ook een lunch voor onderweg kunnen klaarmaken. En dat is op deze wandeling geen overbodige luxe. We treffen geen horeca aan.
Kwart voor vijf wandelen we Oudemirdum binnen, net op tijd om een stempel te halen bij het Mar en Klif bezoekerscentrum.