Odulphuspad: Moenia Perlae

24 juni 2023 - Gaastmeer, Nederland

Dit wordt de laatste Odulphuspad-dag van deze vakantie. Dat heeft te maken met de voorspelde hitte van morgen, zondag, waardoor wij hebben besloten zondag een rustdag te nemen. En maandag vertrekken we voor een paar dagen naar Schiermonnikoog, waar we heel mooi en lang kunnen wandelen, maar niet dit pad. Maar daardoor lopen we vandaag des te bewuster. Om 06:45 gaat de wekker, een vroege start om niet op het heetst van de dag te lopen, en om 08:40 lopen we de eerste stappen van deze route, die loopt van Wijckel naar Balk, via Sloten. Wij lopen hem andersom, hoe kan het ook anders, van Balk naar Wijckel. De auto zetten we in Balk. De reden dat we hem andersom lopen, is Sipelsneon. Dat is de jaarlijkse jaarmarkt in Sloten. Door onze vroege start zouden we eerder in Sloten zijn, dan dat de jaarmarkt begint. En daar is het nou net effe te leuk voor.

Wat betekent Moenia Perlae? Stadswallen van de parel. En de parel is Sloten. En daar ben ik het volledig mee eens. Maar eerst dus de start in Balk. En voor het eerst deze dagen lopen we heerlijk beschut. De route leidt ons door bosachtig gebied, maar ook de rest van het beginstuk is rijk aan bomen.

IMG_20230624_095302218_HDRIMG_20230624_085753040IMG_20230624_095305964_HDR

Het is er heerlijk lopen. Eens even wat anders dan de uitgestrekte vlakten (waar overigens niets mis mee is). We worden ook getracteerd op insectenhotels die wel heel gaaf zijn opgebouwd! We lopen langs Wijckel, en behalve dat het een dorpje is waar mijn oerbeppe vandaan komt, is het ook de plek waar Corina en ik in 2020 vertoefden voor een paar dagen.

IMG_20230624_125232414_HDR

Jammer dat onze favoriete theetuin in Wijckel tot 27 juni gesloten is. Als je de kans krijgt, moet je daar je rustpauze nemen. Een zalige plek, met heerlijke thee en wat lekkers erbij. Maar vandaag nemen we genoegen met een schaduwrijk plekje met een stuk sukerbolle (suikerbrood). Bij camping de Hop maken we gebruik van het toilet, en beginnen we aan een wat langer en open stuk, in de buurt van het Slotermeer. Gelukkig kunnen we goed tegen de warmte vandaag. Wat leuk als we Sloten bereiken, en de jaarmarkt uitgebreider blijkt dan alleen langs de grachten.

IMG_20230624_125409294

Er staan vele oude tractoren opgesteld, kraampjes, old-timers, pipo-wagens en eettentjes. Erg gezellig, en een leuke afwisseling op zo'n wandeldag.

IMG_20230624_111342625_HDRIMG_20230624_111144271_HDR

Doordat we ook rondkijken op de jaarmarkt, missen we toch wat routepaaltjes, en lopen we een stukje verkeerd.
In Sloten nemen we nog even een rustmomentje, zittend aan een kleine haven. Het blijft leuk om mensen met bootjes te zien aanleggen, al worstelend met landvasten en bolders (meerpalen).  Ik mag dat zeggen, want ik heb er zelf genoeg mee gehannest in het verleden met mijn eigen boot.
Als we Wijckel bereiken, is het bijna half twee, en zijn we tevreden over de aanpak van deze dag. De ergste warmte moet nog komen, en we gaan met een goed gevoel de bus in naar Balk. We halen daar de stempel bij het VVV, nadat we heerlijk in hun achtertuin hebben gezeten. Die stempel konden we trouwens niet halen in Sloten, want het VVV ging daar pas om 13 uur open. Dat had een uur vertraging opgeleverd, en dat wilden we niet.
Tot zover het Odulphuspad voor deze week. Het vervolg van de 15 etappes tellende route zal ik ook weer hier bijhouden. En misschien volgt volgende week nog wel een verslag van een bezoek aan Willemsduin :-) op Schiermonnikoog.

1. John de Best:
    24 juni 2023
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. Sportief hoor! Mooie zondag gewenst en dan door naar je geliefde Schier.
  2. Marja:
    26 juni 2023
    Zéker sportief.
    Ook veel plezier op Schiermonnikoog.
    Het weer blijft gelukkig erg geschikt voor wandelingen