Odulphuspad: Presbyter

18 september 2023 - Bolsward, Nederland

Dit traject van het St.Odulphuspad, 'Presbyter' is het Griekse woord voor Ouderling of volleerd priester. Het is het laatste traject van het pad, maar voor ons is dat niet zo. Wij lopen de trajecten niet in de volgorde van het boekje, maar bekijken per keer wat we gaan lopen, afhankelijk van onze conditie (dus de lengte van het traject) en ook het weer.
Wat betreft het weer is dit een wandeling geworden die we zo niet hadden gepland. Tot en met zaterdag overdag waren de voorspellingen voor wandeldag zondag goed, een mooie zonnige laatste zomerdag, met 25 graden. Zaterdagavond bij het journaal veranderde het weerbericht, en dat hebben we geweten. Vanaf het moment dat we in de auto vanuit Haarlem naar Friesland zaten, heeft het geregend, en werd het eigenlijk alleen maar erger. Maar we zijn niet van suiker, dus om 11 uur gingen we van start vanuit Reahus (Roodhuis), goed ingepakt in regenkleding.

IMG_20230917_105507218

Dat het in de rest van Nederland een mooie zomerse dag was, moeten we maar even vergeten.

IMG_20230917_121025751_HDR

Het traject loopt van Reahus naar Boalsert (Roodhuis naar Bolsward) en is 17 km lang. Onderweg is er zo goed als geen horeca. We rekenen dit leuk ingerichte huisje, waar je "molke" (melk) in flessen kunt kopen, en even droog kunt staan, niet mee.

presbyter1    IMG_20230917_111159407_HDR

Het traject loopt langs een gebied met een rijk kloosterverleden. In 1191 werd op 2 kilometer van Hartwerd klooster Bloemkamp gesticht, een Cisterciënzer klooster. Wij hebben bij het pas gemaakte belevingspunt toch droog kunnen rondlopen. Het met kloostermoppen gemaakte monument geeft in 3 talen uitleg over het klooster, de gebouwen, en de uiteindelijke verwoesting tijdens de Reformatie.

IMG_20230917_162614760   IMG_20230917_162949408_HDR

Voor mij is dit gebied nog om een andere reden historisch. Mijn oerpake (overgrootvader)  Hans Mast (1870-1926) is in Oldeclooster (Hartwerd) geboren.

Hans Mast 1870 1926

Mooi om hier te kunnen lopen.
In Boalsert heeft mijn wandelmaatje bij de Hema wat droge kleding gekocht en sterkten we wat aan op het terras van Hotel de Wijnberg. Hier haalden we ook onze stempel. Het bedienend personeel had nog niet eerder een stempel gezet, en was helemaal onder de indruk dat wij lopend dit pad deden. Je ziet hier voornamelijk fietsers even uitrusten op het terras, misschien is dat het.
Bus 199 bracht ons naar Sneek, vanwaaruit we Opstapper 8871 namen naar Reahus (op tijd gebeld).  Met een gezellig pratende chauffeur kwamen we rond 16 uur weer bij de auto terug. De zon scheen, de kleren konden drogen.

1. Marja:
    18 september 2023
    Ja Nederland is prachtig en zou een dak boven moeten zitten
  2. Michaela Bijlsma:
    21 september 2023
    Leuk Annemarie dat je dit zo consequent doet! Leuk om overgroot opa te zien!