Odulphuspad: Lux Aeterna

21 juni 2023 - Gaastmeer, Nederland

Na de bakken met regen van gisteravond staan we vanmorgen op met een zonnetje. De weersverwachting is ongeveer 24 graden, geen buien, en wat sluierbewolking. Dat komt wel uit vandaag. De etappe " Lux Aeterna"  staat op het programma. Dat is traject 2 van Oudega naar Hindeloopen. In het boekje staat dat deze een lengte heeft van 17 kilometer.

IMG_20230621_120959994~2

Het wordt een mooie afwisselende wandeling. Het merendeel van deze route is voor vogelliefhebbers een weldaad: vooral " De Ryp"  met haar grutto's, wulpen, rietzangers en zwartkopjes is schitterend. Er zijn ook wat saaie stukken bij, en welke me het meeste bijblijft is die van station Hindeloopen naar het stempelpunt "Welgelegen" aan het eind van het traject. We liepen daar 2x 1,5 km langs de doorgaande weg. Maar je moet wat overhebben voor een stempel :-)
Ik heb wel " goede benen" vandaag. Het tempo zit er op sommige momenten lekker in. En zeker in de ochtend lukt het ook goed om in het hier en nu te lopen, en niet te veel bezig te zijn met een " tussenpunt"  of eindpunt.
Het pad staat op deze route wat minder aangegeven. Wij lopen niet met de app, omdat we ook deze etappe omgekeerd lopen. Maar het is af en toe goed opletten. Zo pak ik al vrij kort na de start bijna een foute afslag, doordat ik de nummers van de fietsroutes en die van de wandelroutes door elkaar haal (zie foto)

IMG_20230621_095325818~2
Het is ook goed opletten richting Hindeloopen, na het station. Er staan daar geen aanwijzingen of je links of rechts moet gaan om richting Welgelegen te komen. We lopen eerst natuurlijk de verkeerde kant op. Google Maps corrigeert gelukkig op tijd, want het is te warm om langs deze doorgaande weg lang verkeerd te lopen.
Maar wat na zo'n dag vooral bijblijft is bijvoorbeeld zo'n theetuin bij Nijhuizum. Heerlijk in de schaduw. Zelfbediening. Met boeken om daar te lezen, zelf je koffie of thee te zetten, de cake staat klaar, en er is zelfs een eerste hulpbox bij  fietspech.

IMG_20230621_114831222~2

IMG_20230621_114808112~2IMG-20230621-WA0010

De route van Oudega naar Workum is trouwens voorzien van spreuken waar je over na kunt denken.

IMG_20230621_111141072_HDR~2

En wat ook een mooie herinnering is, is de lunch bij restaurant Folkerts in Workum. De lunch kreeg ik aangeboven door Corina, als kadootje voor het behalen van mijn diploma tot Praktijkondersteuner. Fijn ook, dat we hier 2 jaar geleden zaten met goede vrienden, vlak nadat we weer terrasjes mochten pakken nadat alles weer open ging na de coronapandemie.

Bij Workum heb ik de plek teruggevonden waar ik met Beau't in 2008 aan mijn Friesland avontuur begon: de jachthaven van Workum. En het schitterende stuk water waar ik de ontspanning vond van het alleen op pad zijn met mijn Kolibri 560. Leuk om dit weer terug te zien.
De dijk richting Hindeloopen is best een lang stuk, vol in de zon, en met wat tegenwind. Ik heb voor het eerst even gekeken hoe lang we nog moesten lopen.

IMG_20230621_145934684~2

Na het halen van de stempel (joepie!) misten we net de trein van Hindeloopen naar IJlst. We hebben toen een half uur gewacht op het station, vergezeld van heel veel kleine zwarte vliegjes.
Ik schreef al eerder over het openbaar vervoer hier in de regio. Je moet goed van te voren kijken hoe je wilt gaan, en hoe laat. Een opstapper biedt uitkomst. Maar... dan moet je wel op tijd bellen, en het goede nummer hebben. Ik had een fout telefoonnummer en kon geen opstapper regelen van IJlst naar Oudega. Via de email is het wel gelukt, maar de opstapper zou daardoor pas komen om 19 uur, terwijl wij al om 17:45 in IJlst waren. Even omdenken, en....dan maar wat eten in IJlst. Een soepje (ik wederom Pomodori, dat is vaak lactosevrij)  als avondmaal gegeten bij het Wapen van IJlst. Even voor 19 uur kwam taxi Bles als opstapper aanrijden, die ons netjes voor de deur van Underdewol afleverde. Een heerlijke wandeling gehad vandaag, met uiteindelijk 20 km in de benen.