Odulphuspad: vervolg Tumulus

16 juni 2024 - Nijemirdum, Nederland

Tumulus is in zijn geheel volgens het boekje 19 kilometer. Volgens de app is het 19,6. Dat verschilt niet veel. De beschrijving van de wandeling zelf verschilt wel hier en daar, via het boekje of via de app. Vandaag hebben we een combi gedaan: delen volgens de knooppunten, en delen via de app. Via de app zit er naar mijn mening wat meer afwisseling in. Zo zijn we daardoor wat meer door het bos gegaan. Een schitterend stuk bos vind ik Elfbergen. 

Bosk Elfbergen

Maar laat ik eerst eens bij het begin beginnen. Ondanks het aanbod van de verhuurster van ons huisje om ons ergens naartoe te brengen, hebben we er toch geen gebruik van gemaakt. De plannen zijn omgegooid. Vandaag staat er weer een straffe zuidenwind, en daarom besluiten we deel 2 van Tumulus niet van Bakhuizen naar Oudemirdum te lopen, maar andersom. En gezien de verwachte buien, ook wat eerder te starten. Er komt ook nog wat afstand bij, omdat we lopen vanuit Nijemirdum, waar ons verblijf is. Aan het eind van onze wandeling vandaag, hebben we 15 kilometer op " de teller"  staan. Zo bouwen we het mooi op. We startten om 10:15 met wat regen, maar dat was snel voorbij. Een vrijwel droge wandeling vandaag. Met een strakke planning. Behalve een voetwalwedstrijd  (EK: Nederland-Polen) die om 15 uur start, is onze grootste drijfveer om flink door te stappen de voorspelde regen vanaf 15 uur, met mogelijk wat onweer erbij. 


Op de foto zie je het bord wat in Oudemirdum staat, en waar zowel Bellum als Tumulus staan vermeld. Bellum liepen we in augustus vorig jaar. Daar hebben we ongeveer dezelfde foto van, alleen zijn we daar dan bijna een jaartje jonger :-)

Start Oudemirdum bij bord

Het is een afwisselende wandeling, ik vind het mooier dan gisteren. Uitgestrekte velden, glooiend, waarbij je tussen het net aangeplante mais loopt. Maar ook veel bos, met daarin strak aangelegde paden, maar ook kronkelpaadjes. Hier en daar behoorlijk nat, maar nooit zo dat we niet door kunnen. 

Door de maisvelden

Dat Elfbergen waar ik eerder over schreef, staat ook bekend om de aanwezigheid van dassen. Vandaag hebben die zich niet laten zien. Ook hebben we geen burcht gezien. Wel flinke pootafdrukken. Waar die van waren, weet ik niet. 
We hebben het plan vandaag om dus voor de buien binnen te zijn. Dat lukt op een klein pittig buitje vlak voor Bakhuizen na. En het lukt ons ook, om zo flink door te stappen, dat we de bushalte van Bakhuizen op tijd bereiken. Drie minuten na onze aankomst, komt het busje van Bosma weer voorrijden. Zoals we gisteren ervoeren, betekent het missen van de bus, een uur wachten. 
We worden afgezet bij halte Nijmirdum Nijemirdum, en wandelen in een kwartierje naar ons verblijf. Aankomst: 14:55. Precies op tijd voor de wedstrijd, maar belangrijker: precies binnen voor de bui. Om 15 uur komt het met bakken uit de hemel. 
We hebben onze stempel van gisteren, weer verdiend vandaag. 


Hieronder nog wat sfeerimpressies: een pad in het Rijsterbos, een watertje met boerderij vlabij camping Rijsterbos (waar ik 15 jaar geleden een week een stacaravan heb gehuurd), en het bord wat in het Rijsterbos hangt met uitleg over het Vredestempeltje. 

Rijsterbos 

Gezicht over water en boerderij 

Vredestempeltje

Plan voor morgen: een deel van Promontorium. Van Warns naar Oudemirdum, of andersom. Wat ons opvalt, en wat we jammer vinden, is dat Tumulus (8) en Promontorium (4) een bijna identieke route hebben van Oudermirdum naar Bakhuizen. Mogelijk dat wij een stuk Promontorium (traject 4) en Via (traject 3) gaan combineren. 

Foto’s

4 Reacties

  1. M&EJ:
    16 juni 2024
    Net de weersverwachting voor morgen gezien: ziet er goed uit!
  2. Hennie Klaver:
    17 juni 2024
    Vandaag beter weer !!
  3. Kirsten van Pruissen:
    17 juni 2024
    Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Geluk dat jullie voor de bui droog zaten. Veel plezier!
  4. John:
    20 juni 2024
    Goed gepland!