Odulphuspad: Inundatus

18 juni 2024 - Oudemirdum, Nederland

Op 20 juni 2023, op 2 dagen na een jaar geleden, haalden we een " illegale" stempel van Inundatus. We hebben toen die wandeling niet kunnen lopen, maar hadden wel een stempel gehaald, omdat we hem andersom wilden lopen dan in het boekje staat, en er geen stempelpost zou zijn. Vandaag komt het er wel van om deze wandeling te doen. Het is een traject van 15 kilometer, de kortste van het hele Odulpuspad. 
De weersvoorspellingen zijn redelijk goed, tot zeker 15 uur. Zoals je op het kaartje van Buienradar kunt zien, hebben we enorme mazzel gehad vandaag: heel Nederland kleddernat, wij (het vierkantje) de hele dag droog. 

Buienradar

We waren al vroeg op pad, omdat we weer een stuk met het openbaar vervoer moesten doen om bij het startpunt te komen. Maar wie vaker meeleest, weet dat dit niet altijd goed gaat. Plan was: met de auto van Nijemirdum naar Koudum, met de bus van Koudum naar It Heidenskip, en dan lopen naar Gaastmeer, en weer het hele stuk terug lopen naar Koudum. De bushalte die we in de planning hadden, lag echter aan de grote weg, met geen enkele parkeerplaats in de buurt. Dus.....toen maar met de auto naar It Heidenskip, en vandaaruit gaan lopen. Veel asfalt, maar mooie vergezichten. En leuk om weer in Gaastmeer te zijn, langs de wateren waar ik met mijn zeilboot voer. Ook met het pontje over (It Oerset) is hartstikke leuk. Altijd gezellige praat daar met de pontwachters. In Gaastmeer zelf kwam de vriendelijkheid ons ook tegemoet: het restaurant aan het water was (nog) dicht, dus daar geen koffie kunnen drinken. Een inwoner van de voormalige pastoriewoning die ons aansprak, bood ons zomaar een kop koffie aan op zijn terras. Heel erg leuk. Hieronder wat foto's van Gaastmeer: een bootje met zeil bij de brug, een schitterende roos bij de boerderij aan de overkant van die brug, en een sfeerimpressie van het pontje. 

Zeilboot bij brug

Boerderij met rozen

It Oerset

Onderweg troffen we ook nog een leuk plekje aan bij een boerderij, waar je wat kon drinken. De koffie stond klaar, er stond frisdrank in een koelbox, en fijne bankjes om even uit te rusten. Je kon zelf bepalen wat je ervoor betaalde, dat ging naar een goed doel. Toen we daar een beetje rondkeken, kwam de bewoonster van de boerderij, en de initiatiefneemster van deze koffieplek, langslopen. We hadden een leuk gesprekje met elkaar, deels in het Fries. Het wordt enorm gewaardeerd als je moeite doet om de taal te spreken.

Koffiepunt  

Overzicht koffiepunt

In Gaastmeer hebben we nog even getwijfeld of we door zouden lopen naar Nijhuizum. Maar ook dat zou alleen maar asfalt zijn, en het is drukkend weer vandaag, en ik ben niet helemaal fit. We hebben dit dus niet gedaan, en dat is goed geweest. 
Deze dag hebben we 10,6 kilometer gelopen. Geen stijgende lijn, maar de boog hoeft niet altijd gespannen te zijn.
Morgen vertrekken we richting Mantgum, naar een ander natuurhuisje. Daar in de buurt staan nog 2 wandelingen op het programma: Campanarium (13) en Viridarium (14). We gaan zien hoe het loopt, letterlijk en figuurlijk, want de komende 3 weken is er geen treinverkeer rond Leeuwarden. En daar hebben we wel een beetje last van. 

Foto’s

3 Reacties

  1. M&EJ:
    18 juni 2024
    Fijn dat jullie het vandaag met het weer getroffen hebben. Mooie plaatjes, mooie ontmoetingen!
  2. Marja:
    19 juni 2024
    Wat een gastvrijheid en vriendelijkheid om jullie heen.
    Heerlijk om te lezen
  3. John:
    20 juni 2024
    Wat een onverwacht leuke ontmoetingen.